Probleemid poistega koolis ja kodus. Meistriklass veebis õpetajatele ja vanematele.

99,00 

Oktoobrikuu koolivaheaja MEISTRIKLASS õpetajatele ja lapsevanematele

Kõigile, kelle igapäevaelus on mured seotud poistega – oma poegade või õpilastega koolis.

Meistriklassi ajakava:

Sissejuhatav veebinar toimub 24. oktoobril kell 15.00-16.30, et leida osalejate olulisemad küsimused, millele hakkame koos vastust otsima. Igale osalejale on selleks ajaks avanenud personaalselt peale osaluspileti eest tasumist kolm eelnevalt salvestatud videoloengut (ühe kestvus ~ 1,5 tundi, paljude slaididega) iseseisvaks vaatamiseks. Osaleja võiks täita ka vastava küsimustiku, et saada hiljem oma tähtsatele küsimustele vastuseid. Küsimustiku ja FB grupiga liitumise info saadame kohe peale osaluspileti eest tasumist.

Küsimuste -vastuste praktiline töötuba toimub 31. oktoobril kell 15.00 – 16.30, kus võtame ette küsimused ja aruteluteemad, mis tekkisid osalejatel videoloengute slaide vaadates ja selgitusi kuulates. Lisaks arutleme nende küsimuste üle, mida kirjutasid küsimustikule vastajad.

NB! Ka need, kes ei saa olla veebinaridel kohal, võivad  ikkagi osaluspileti osta. Siis saavad nad  kohe personaalse ligipääsu MEISTRIKLASSI  kolmele videoloengule ja hiljem järele vaadata ka kahte Zoomi veebinari. Ligipääs kestab kuni 2 nädalat pärast MEISTRIKLASSI lõppemist.

Tutvustavat videot Meistriklassi 1.osa teemal näete SIIT

Meistriklassi viib läbi hariduspsühholoog Tiia Lister

INFOKS veel:

Osaluspileti eest tasumise järel saate kinnituskirja meistriklassist osavõtu õiguse kohta kindla osaleja nimele ja ligipääsu 3 videoloengule. Kui meistriklassis osalemise eest tasub kool ja on vaja e-arvelduskeskkonna kaudu e-arvet, siis palume korrektse info saata meilitsi Tiia Listeri nimele tiia.lister@ellu.ee  k.a. koos täpse osaleja nimega.

Vahetult enne Zoomi veebinari toimumist saadame sama päeva hommikul meili isiklikult osaleja nimele Zoomi aadressiga Teie poolt ostul lisatud meiliaadressile või kooli saadetud info alusel. See tagab veebinarile nimelise sissepääsu Zoomi keskkonda mõlema Zoomi veebinari jooksul. Kõik osaluspileti ostjad saavad pärast Zoomi veebinaride toimumist personaalse järelvaatamise õiguse meistriklassis osalenud inimese jaoks kahe nädala jooksul.

Olete oodatud meistriklassi!

 

Kirjeldus

Poiste probleemid teevad tihti muret nii vanematele kodus kui ka nende õpetajatele. Enamasti eraldi poiste eripärast ja iseärasustest nüüd ei räägita. Seega jäetakse arvestamata nii bioloogilised kui ka kultuurilised poiste arengut mõjutavad tegurid. Kõik ei ole poiste iseloomus sotsiaalselt kujundatav ja arendatav isegi poiste või nende vanemate poolt, nii väga, kui ka seda ei taheta. Mida keerulisemad on olud maailmas või poiste eludes, seda enam ilmnevad nende käitumises põhialuseid puudutavad kihid instinktide, hormoonide ja alateadvuses paiknevate kihistuste mõjul. Siis võivad kasvatuslik pealispind ja ka vanemate suurte jõupingutustega kujundatud käitumismustrid kaduda. Seda on näinud ka mõned parimate perede vanemad, kus nende pojad võivad murdeeas täielikult ja tundmatuseni muutuda. Olud maailmas ja ka igapäevaelus nõuavad täiskasvanult mehelt palju sellist tugevust ja tarkust, millega iga naine hakkama ei saa. Kasvõi vaadates erinevate elukutsete väljakutseid. Seetõttu ei saa me õpetajate ja vanematena vaadata mööda ka sellest bioloogilisest aluspõhjast, mis on erinevate meeste kujunemise mõjutajaks. Loomulikult oleme inimestena kõik erinevad, seda ka erinevad poisid ja mehed. Aga kui koolis või kodus on probleeme poistega, siis oleks ju mõistlik katsetada ka teistsuguseid lahendusi. Kasvõi neid, mis on erinevate aastasadadega olnud tavalised meheks kujunemise teekonnal.

Kui vaadata ka uuringute andmeid, siis nii erivajadustega õpilaste kui ka koolist puudujate ja haridustee pooleli jätnute hulgas on rohkem noormehi. Milles on siis küsimus? Kas põhjus on selles, et õpetajate hulgas on vähem meesõpetajaid ja kodus vähe aktiivselt kasvatuses osalevaid isasid? Või on probleem hoopis väheses mõistmises, et siiski vajavad poisid erinevat lähenemist nii õpetajalt tunnis kui ka kodus kooskasvamises.

Olen palju aastaid hariduspsühholoogina nõustanud eelkõige probleemidega poiste õpetajaid, kuidas leida parem kontakt nendega, kellel on käitumisprobleemid. Oleme otsinud koos alternatiivseid lähenemisi õpiraskuste ületamiseks, sest poisid vajavad õppimiseks tihti teistsuguseid võtteid. Oleme kasutanud oma erinevate koostööpartnerite kogemusi ideede leidmiseks.

Selle MEISTRIKLASSI kõige olulisem EESMÄRK on anda praktilist nõu, ideid ja teadmisi poiste eripäraga seoses ja erinevate TÖÖRIISTADE KATSETAMISEKS oma poja või õpilaste toetamisel.

MEISTRIKLASSI 2. eesmärk on aidata õpetajatel ja lapsevanematel MÕISTA seda, millised TULEMUSED järgnevad teatud mõjutus- või kasvatusvõtete kasutamisele täiskasvanute poolt poiste lapsepõlves ja koolieas. Kuidas need tulemused ilmnevad juba lastaia-eas, kooliminekul, muutuvad murdeeas poistel ja väljenduvad noortel meestel? Mis on põhjuseks soovimatusele õppida? Miks provotseerivad poisid oma käitumisega teisi ning kahjustavad enda ja teiste vaimset tervist?

MEISTRIKLASSI 3. eesmärk on panna mõtlema ja KATSETAMA uusi lahendusi, mis mõnikord on küll vanad, aga toovad paremaid tulemusi, kui moodsad.

MEISTRIKLASSI 4. eesmärk on olla TOEKS nendele õpetajatele ja lapsevanematele, kellel kodus või koolis pole kellegagi arutada või nõu pidada oma poja või õpilaste probleemide üle, sest lihtsalt neil pole selliseid kaaslasi, kellel oleks rohkem kogemusi ka tulemuste kohta poiste toetamisel.

MEISTRIKLASSI 5. eesmärk on anda teine psühholoogiline vaade poiste juhendamise kohta ka neile õpetajatele, kellel endal pole kodus kasvamas poega või kellel on probleemid tekkinud poistega, kuna ta pole mõistnud poiste eripära. Ta on lähenenud kõigile õpilastele sarnaselt ja pole katsetanud poiste probleemide lahendamiseks erinevaid, teistsuguseid võtteid.

***

Meistriklassis osalemise KASU:

  • saate paremini aru poiste käitumise tagamaadest ja põhjustest, arenguga seotud väljakutsetest ja kasvamise riskiteguritest,
  • mõistate, miks poistel tekivad kergesti õpiraskused ja loobumine pingutustest, kui õppimiseviis pole nende jaoks sobiv,
  • õpite, kuidas saaks poisse õppimisel paremini toetada nii ainetunnis õpetajana kui ka vajadusel kodus,
  • mõistate paremini poiste vajadusi, vaimse tervise aluseid, koolistressi põhjusi ja väljendusi,
  • leiate ideid, kuidas poistega suhelda ilma pidevate konfliktideta,
  • leiate kasutuskõlbulikke “tööriistu” poiste mõjutamiseks, ühiseks reeglite kujundamiseks ja enesekontrolli arendamiseks,
  • mõistate ja leiate soovi toetada poiste arenguvajadusi ja huvisid, stressi maandamise võimalusi ja keerulistes olukordades abi otsimise olulisust nii perena kui ka õpetajana,
  • õpite aru saama poisse vajadusest toetuse järele ja mõistma samas enda puhul suuremat enesekontrolli  ja -arendamise vajadust lapsevanema või õpetajana,
  • kuulete teiste täiskasvanute poolt tehtud vigadest poiste kasvamise ajal nii, et saate ise neid tulevikus vältida.

***

Esimeses videoloengus räägime poiste õppimise eripärast ja nende õpimotivatsiooni toetamisest.

  • Millised on poiste eripärad, mida me siiani pole piisavalt arvestanud nii kodus kui ka koolis?
  • Kuidas poisid tavaliselt õpivad? Milles ja kuidas väljenduvad poiste õppimisviiside eripärad juba lasteaia-east alates?
  • Milline on poiste õpimotivatsiooni psühholoogiline sisu, tekke ja selle kadumise põhjused? Mil moel peaks seda klassis ka õpetaja arvestama?
  • Millised võtted aitaksid poistel paremini õppida, edu saavutada, ainet selgeks saada, aga ka loominguliselt ise läheneda ja uusi teadmisi avastada?
  • Miks on poistel rohkem õpiraskusi, millal ja millest need tekivad? Kuidas saaks neid ennetada ja aidata ületada?
  • Milliseid poiste õppimise iseärasusi saaks õpetaja arvestada tunni planeerimisel, õpetamismeetodite valikul, õpiülesannete hindamisel ja õpilaste juhendamisel?

Teises videos räägime poiste probleemse käitumise põhjustest ja kuidas neid ennetada.

  • Miks poisid koolis rikuvad reegleid, provotseerivad õpetajaid ning kiusavad kaaslasi ja ka õpetajaid?
  • Mis on tavalisemad poiste probleemse käitumise põhjused? Miks täiskasvanud neid tihti ei mõista ega ei oska ennetada?
  • Miks puuduvad tihti poistel vajalikud sotsiaalsed oskused ja enesekontroll? Kuidas neid õpetada ja arendada?
  • Millised olukorrad ja poiste roll soodustab poistel sobival moel käitumist, et selle eest ka tunnustust saada?
  • Kuivõrd saavad poiste käitumist mõjutada õpetajad koolis ja lapsevanemad kodus? Mis on mõned põhivõtted selleks?

Kolmandas videoloengus räägime poiste vaimse tervise probleemidest, poiste stressi tekkest ja ilmnemisest ning sõltuvuste tekke psühholoogilistest põhjustest ja tagamaadest. Samuti sellest, kuidas vanemad ja õpetajad saaksid olla abiks poiste vaimse tervise hoidmisel.

  • Mis on tavalisemad vaimse tervise probleemide eripära poistel lasteaias, kooliajal ja murdeeas?
  • Miks tekib tavaliselt poistel stress ja kuidas see väljendub? Mille poolest erinevad poiste stressi põhjused ja stressireaktsioonid tüdrukute omast?
  • Mil moel võivad ka õpetajad ja kaaslased tekitada lisastressi poisile tunnis?
  • Miks on poistel koolis nii palju pingesituatsioone ja sellega seotud agressiivsust?
  • Kuidas on poiste stressimaandamine seotud spordi, huvitegevuse, aga ka sõltuvuste ja grupikäitumisega?
  • Kuidas saaks koolis ennetada poiste pingeid ja selle äärmuslikke väljendusi? Milles peaksid kool ja kodu koostööd tegema?

***

Mõned kommentaarid tagasiside küsimustikust eelmises meistriklassis osalejatelt:

Ha! Mul on tunne, et ma võiks veel kuulata ja kuulata, sest sain väga palju vastuseid küsimustele, mida ma üldse ei oleks osanud küsida. Sõltuvuskäitumistest vb tahaks rohkem kuulata. Mitte just ained, aga nt arvuti ja ekraanid.

Mind kõnetasid teemad, mis on lähedalt seotud minu igapäevatööga. Näiteks, millega tuleks eriti arvestada poiste õpetamisel, kuidas neid õppimisel toetada, kuidas ennetada poiste probleemset käitumist. Mitmed põhimõtted ja arusaamad, mida meistriklassis kuulsin, on kujunenud ka minu töö loomulikuks osaks. Teemade käsitlust toetasid meeldejäävad näited, millest kumas läbi rikkalik kogemuste pagas ja ausus. 

Enda kärsitud reageerimised probleemolukordades: tahan pöörata veel rohkem tähelepanu selgete, konkreetsete sõnumite edastamisele ja olla järjekindlam. Kavatsen tutvuda veel 10 sammu materjalidega ja loodan sealt leida lisaks uusi vaatenurki.

Mind pani mõtlema teema “Manipuleeriv käitumine”. Ma tean, mis see on, aga kas seda on ka minu puhul kasutatud, pean analüüsima. Võib-olla pidev tüli norimine on manipuleerimine? Olen püüdnud alati ette mõelda, ohtusid vältida, olla ise konkreetne oma nõuetes. Iga õppeaasta alguses annan oma aine nõudmiste ja hindamiste kohta kirja, mille õpilased kleebivad kaustiku kaanele. Kui midagi juhtub või on saada preemiat, siis viitan kokkuleppe paberile.

Käitumine, miks käituvad just nii, nagu nad seda teevad. Millised on ajendid ja kuidas läheneda/lahendada teatud situatsioone? Üleüldse psühholoogiliselt, mis ja miks toimub. Kuna mul 2 poega ja nad niiiii erinevad, siis oli huvitav meenutada ja analüüsida erinevaid situatsioone poegade elus.” 

Üsna paljud teemad said selgemaks. Käitumise tagamaad ja põhjused. Kuidas reageerida. Mis on kasuks mis kahjuks. Nt see, miks poeg lollitama hakkab, kui ta ei oska või ei tea, ei taha mingi teemaga tegeleda.

Sain nõuandeid tööks klassijuhatajana: kuidas mõista murdeeas poiste käitumist, teada selle tagamaid, mõnel juhul teavitada aineõpetajat käitumisprobleemi võimalikest põhjustest (tervis).

Suhtlemine lapsevanemaga. Kuidas aidata lapsevanemat, kes ka ise ei saa hakkama murdeealise poisi mõjutamise ja kasvatamisega. Poiss ei kuula ega arvesta vanemaga.

” Kuidas teha eeskirjad ja reeglid käitumishäiretega noormeestele nii, et jääks ise autoriteetseks ja suhted sõbralikuks, kui noormees ei soovi mingit koostööd teha. Kuidas on võimalik kõik kolleegid saada samale lainele, kui pole aega!!! 🙁 “

Teil on väga hästi ja sujuvalt korraldatud kõik. Nautisin osalemist.

Korraldus on olnud hea. Mulle sobib salvestuste järele vaatamine, sest alati ei ole võimalik määratud ajal osaleda.

MEISTRIKLASSI tutvustav video: